Bantlı Elevatör

Bantlı elevatör, dökme yüklerin bir yerden bir yere taşınmasını sağlayan makinelerdir. Bantlı elevatörler, bir konveyör bant ile hareket ettirilen kovalar veya kaplardan oluşur.

Bantlı elevatörler, çalışma prensibine göre üç ana gruba ayrılır:

Basit bantlı elevatör: Bu elevatörlerde, kovalar veya kaplar, bir konveyör bant üzerinde hareket eder.
Yatay bantlı elevatör: Bu elevatörlerde, kovalar veya kaplar, yatay bir konveyör bant üzerinde hareket eder.
Dikey bantlı elevatör: Bu elevatörlerde, kovalar veya kaplar, dikey bir konveyör bant üzerinde hareket eder.

Bantlı elevatörlerin avantajları şunlardır:

Yüksek verimlilik: Bantlı elevatörler, dökme yüklerin hızlı ve verimli bir şekilde taşınmasını sağlar.
Güvenli kullanım: Bantlı elevatörler, güvenli bir şekilde çalışacak şekilde tasarlanmıştır.
Geniş kullanım alanı: Bantlı elevatörler, farklı endüstrilerde ve uygulamalarda kullanılabilir.

Bantlı Elevatörlerin Kullanım Alanları

Bantlı elevatörler, farklı endüstrilerde ve uygulamalarda kullanılabilir. Bantlı elevatörlerin yaygın kullanım alanları şunlardır:

Gıda endüstrisi: Tahıl, un, şeker, çikolata, meyve suyu vb. ürünlerin taşınmasında kullanılır.
Madencilik endüstrisi: Kömür, demir cevheri, kireçtaşı vb. ürünlerin taşınmasında kullanılır.
İnşaat endüstrisi: Kum, çakıl, beton vb. malzemelerin taşınmasında kullanılır.
Tarım endüstrisi: Yem, gübre vb. malzemelerin taşınmasında kullanılır.

Bantlı Elevatör İmalatı

MCC Makine bantlı elevatör üretiminde modern üretim teknikleri ve kaliteli malzemeleri kullanarak, müşterilerinin ihtiyaçlarına en uygun Bantlı Elevatörler üretmektedir.

Bantlı Elevatör Teknik Detaylar

Dikey iletim hatlarında kullanılan elevatör tiplerinden bir diğeri de bantlı elevatörlerdir. Genel olarak toz malzeme ve/veya iletim elemanı olan bant grubuna zarar vermeyecek ürünlerin (tahıl grubu – ağaç talaşı vs.) iletiminde kullanılırlar. Diğer elevatör tiplerine göre en büyük avantajları küçük kapasitelerde düşük ilk yatırım maliyeti, büyük kapasitelerde (max.1600 m³/h) ise düşük ilk yatırım ve iletim elemanı olan bandın zincir gruplarına göre hafif olması sayesinde diğer elevatörlerin ulaşamadığı yüksek besleme noktalarına (max. 140mt.) ürün iletimini gerçekleştirebilmesidir.

Kova BucketKova Aralığı Bucket Space C (min.)Tambur Çapı Drive Wheel D (min.)Bant Eni Belt Width mElevatör Genel Ölçüler Eelvator Main Dimensions
abefgh
1601402505002009603201000630
200160-20028050025010004001100630
250180-22528063030012004501200750
315200-22528063038012405301250750
400225-27532070045014006001400850
500250-320360800560152076016001000
630280-355400900700170090017001120
800315-35540010009001860110019001250
1000315-355400110011002000130020001250

Küçük kapasiteler ve kısa eksen mesafeleri için kord bezli bant tipi yeterli olurken, büyük kapasite ve eksen mesafeleri için çelik kordlu bant tipleri kullanılmaktadır. İletim elemanının hafifliği sayesinde ağırlık kaynaklı oluşan direnç kuvvetleri küçülmekte, bu sayede gerekli tahrik gücü azalmaktadır. Çelik kordun bant içindeki yerleşimi, tambur sarılımları için gerekli olan enine elastikiyeti sağlarken, boyuna uzamayı minimize edecek şekildedir. Kullanılan bantlar genel olarak 70-80ºC de sürekli çalışma sağlayabilmekte, daha yüksek ortam/ürün sıcaklıkları için sıcaklığa dayanıklı bant grupları kullanılmaktadır.

Kullanılan kovaların bant üzerine tespiti geniş konik başlı civata grupları ile yapılmaktadır. Sık aralıklarla civata kullanılabilmesi, iletim sırasında kova yükünün bant üzerinde tüm genişlik boyunca yayılmasını sağlar. Bant ucu birleştirme bantlı elevatörlerin en kritik konularından birisidir. Hatalı birleştirme sürekli bant kaymasına neden olarak bandın zarar görmesine ve servis ömrünün kısalmasına neden olur. Bant birleştirici ile bant uçları kolayca ve hatasız olarak birbirine monte edilebilir. Bu aparatlar ile ayrıca bant üzerinde oluşan ve birleştirme bölgesine etkiyen gerilme kuvvetleri aparat yüzeyi boyunca dağıtılarak emniyetli bir çalışma sağlanır

Küçük kapasiteler ve kısa eksen mesafeleri için kord bezli bant tipi yeterli olurken, büyük kapasite ve eksen mesafeleri için çelik kordlu bant tipleri kullanılmaktadır. İletim elemanının hafifliği sayesinde ağırlık kaynaklı oluşan direnç kuvvetleri küçülmekte, bu sayede gerekli tahrik gücü azalmaktadır. Çelik kordun bant içindeki yerleşimi, tambur sarılımları için gerekli olan enine elastikiyeti sağlarken, boyuna uzamayı minimize edecek şekildedir. Kullanılan bantlar genel olarak 70-80ºC de sürekli çalışma sağlayabilmekte, daha yüksek ortam/ürün sıcaklıkları için sıcaklığa dayanıklı bant grupları kullanılmaktadır.

Kullanılan kovaların bant üzerine tespiti geniş konik başlı civata grupları ile yapılmaktadır. Sık aralıklarla civata kullanılabilmesi, iletim sırasında kova yükünün bant üzerinde tüm genişlik boyunca yayılmasını sağlar. Bant ucu birleştirme bantlı elevatörlerin en kritik konularından birisidir. Hatalı birleştirme sürekli bant kaymasına neden olarak bandın zarar görmesine ve servis ömrünün kısalmasına neden olur. Bant birleştirici ile bant uçları kolayca ve hatasız olarak birbirine monte edilebilir. Bu aparatlar ile ayrıca bant üzerinde oluşan ve birleştirme bölgesine etkiyen gerilme kuvvetleri aparat yüzeyi boyunca dağıtılarak emniyetli bir çalışma sağlanır.

Gergi tamburları mil üzerine konik kilit ile bağlanmakta, bu sayede montaj ve bakım kolaylığı sağlanmaktadır. Tamburlarımız mil örgülü olarak yapılmakta bu sayede bant ve tambur arasına malzemenin sıkışarak banda zarar vermesinin önüne geçilmektedir.

Tahrik modüllerimiz diğer elevatör tiplerimizde olduğu gibi bakım kolaylığı için üç parçalı olarak imal edilmektedir. Üç adet bakım kapağı, filtre bağlantı adaptörü, boşaltma şutunda ürün ile temas eden bölgelerde değiştirilebilir aşınma plakaları, boşaltım sırasında oluşan malzeme kayıplarını önlemek için ayarlanabilir kauçuk yönlendirici ve sensör yuvaları standart olarak sunulmaktadır. Tahrik tamburlarımızda mil üzerine gergi tamburları gibi konik kilit ile monte edilmektedir. Tamburlarımızın üzeri ek sürtünme kuvveti oluşturması için kauçuk kaplanmakta ve balansı alınarak montajı yapılmaktadır. Kullanılan tahrik grupları ise yine kapasiteye bağlı olarak direkt akuple redüktörler veya yardımcı tahrikli, hidrolik kaplin aktarmalı ağır hizmet tipi redüktör grupları olarak seçilmektedir.

Ara modüllerimiz diğer elevatör tiplerinde olduğu gibi kendinden destekli yapıda olup, gergi modülünün üstünde yer alan dört tarafı kapaklı bakım modülü ile bakım ekipleri için gerekli çalışma boşluğu sağlanmıştır.

Gergi modülümüzde patentli yataklama sistemimiz kullanılmakta, rulmanlı ve kuru yataklı sistemlerin avantajlı yönleri tek gövde üzerinde toplanıp tam sızdırmaz gergi modülü içerisinde yerleştirilmektedir. Yatak-keçe değişimleri oldukça basit hale getirilmiş olup, tüm yağlama işlemleri gövde dışından elevatör çalışırken dahi yapılabilmektedir. Gergi modülümüzün tasarımı bütün elevatörlerimizde olduğu gibi çevre yönetmeliklerini tam olarak karşılayan, toz sızdırmaz bir yapıdadır. Sahip olduğu dört bakım kapağı ile iç gruplara ulaşmak kolaylaştırılmıştır.

Gergi modülü yetkisiz müdahalelere karşı kapak sensörleri ile donatılmıştır. Gövde üzerinde yer alan dört adet harici sensör bağlantı yuvaları ile bant kayma sensörü / kova sayıcı sensör gibi kontrol ekipmanlarının bağlanabilmesi sağlanmıştır. Bantlı elevatörlerimizde kullanılan gergi sistemi ayarlanabilir ön gerilmeli yay baskı grubu ve gergi tamburu mekanik dengeleyici grubunu içerir. Çalışma ekseni mesafesine göre gerekli bant gergi kuvvetini sağlayacak şekilde dizayn edilen helisel baskı yayları, sıkışma boyunun ayarlanabileceği vida sistemi ile donatılmıştır. Kapalı gövde içinde yer alan dengeleyici mekanizması ile tahrik ve gergi tamburunun her zaman birbirine paralel çalışması, bandın tambur üzerinde enine hareketlerinin minimize edilmesi ve bant/tambur arasındaki sürtünme kuvvetinin bant genişliği boyunca sabit kalması sağlanmaktadır. Gergi modüllerimizin flanşlı besleme şutları taşınacak ürünün doğrudan kova içine boşalmasını sağlayacak biçimde tasarlanmakta, akışı kolaylaştırmak için şut içine yönlendirici aşınma plakaları monte edilmektedir.

Kova / BucketTeorik Kapasite / Therotical Capacity   (m³/h)
Genişlik Width   a mm.Ağız Açıklığı Protrusion b mm.Hacim Volume   V dm³Tambur  Çapı Pulley Ø mm.Hız Speed   m/sn. mm.Kova Aralığı / Bucket Space mm.
280320360400450500
2001601,85001,003127    
2502255,36301,20807062   
3152256,56301,201049081   
3552257,36301,2011510191   
4002258,26301,20130115103   
40028514,08001,35 221195179  
50028517,58001,35 275245220  
50033021,510001,50  340308  
63033027,510001,50  435390355325
80033035,010001,50  550495450415
80033035,011201,70  617559517457
80035544,011201,70   705651582
100035555,011201,70   862791710
120035568,011201,70   1020920845
100035555,012401,90   972881786
120035565,012401,90   11801075946
100039068,012401,90    1065972
120039082,012401,90    12961150
140039093,012401,90    14561135
1600390105,012401,90    16451508
                Bantlı elevatörlere ait kapasite cetveli yukarıda verilmiştir. Kapasitif değerler %100 kova doluluk oranına göre hesaplanmış olup, gerçekte max.%75 olarak alınmalıdır.